بسم الله الرحمن الرحیم
کلیپ خواندن وصیت امام خمینی بعد از رحلتش بدست مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان
- ۰ نظر
- ۲۸ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۱۰
- ۲۶۶۳ نمایش
بسم الله الرحمن الرحیم
کلیپ خواندن وصیت امام خمینی بعد از رحلتش بدست مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان
بسم الله الرحمن الرحیم
جاهلیت مدرن
کلیپ فوق العاده جذاب و جنجالی از دوران آخرالزمان و جاهلیت مردم در آن زمان
سلام دوستان
شبهه ی زیر در برخی از سایت ها و وبلاگ ها و یا به صورت ایمیل در حال گردش است. این جواب را تا می توانید تکثیر کنید.
شبهه :
" از این به بعد از کلمه غــذا استفاده نکنید :
غذا در زبان عربی یعنی پس آب شتر یا همان ادرار شتر، که این هم یکی دیگر از ضربه های تازیان هست که به هنگام خوردن شام یا ناهار می گفتند بگویید غذا می خوریم.
به جای کلمه غذا از خوراک استفاده نمایید. خواهشمندم این دو مورد را به دوستان فارسی (پارسی) زبان خود گوشزد کنید. جهت اطّلاع بیشتر می توانید به لغت نامه دهخدا مراجعه کنید"
پاسخ:
من نمی دانم آیا برای دانستن معنای کلمه عربی باید به فرهنگ لغت فارسی مراجعه کنیم یا عربی؟ دوم اینکه همه می دانیم که تغییر معنای واژه ها در خود زبان یا پس از منتقل شدن به یک زبان دیگر امری عادی است. مثلا "لغت" در عربی به معنای زبان و در فارسی به معنای واژه است، یا اقتباس در اصل به معنای گرفتن (قبس) آتش است.
کلمه غذا که در حال حاضر در زبان فارسی به کار برده می شود در اصل غِذاء بوده یعنی با غین مکسور. این کلمه در عربی به همان معنای فارسی آن می باشد. ابن منظور در لسان العرب می گوید: غذا یعنی آنچه که خورده می شود و آنچه بدن با آن نیرو می گیرد چه خوردنی باشد چه نوشیدنی.(لسان العرب، ج ۱۵ ، ص۱۱۹) خلیل فراهیدی دانشمند ادبیات عرب و ادیب شهیر ایرانی می گوید: منظور از غذا خوردنی و نوشیدنی و شیر است و (در ضرب المثل) گفته شده است: شیر برای کودک غذاست و برای بزرگان هدیه.(کتاب العین، ج۴ ، ص۴۳۹ ) فیروز آبادی صاحب القاموس المحیط نیز گفته است: غذا یعنی آنچه بدن به آن نیرو بگیرد و از خوردنی و نوشیدنی ها باشد. (القاموس المحیط، ج۴ ، ص۳۶۹ )
این از معنای لغوی، حالا ببینیم که آیا خود عربها از واژه غذا استفاده می کردند یا نه. برایتان فقط دو مثال از احادیث می آورم و مثالها فراوان است.
در حدیث از امام صادق (ع) است: کل شیء یکون غذاء الإنسان فی مشربه و ملبسه فلاتجوز الصلاة علیه ( هر چه که از غذای انسان باشد چه خوردنی و چه نوشیدنی، نماز روی آن جایز نیست) وسائل الشیعة، ج۵ ، ص۳۴۶. همچنین در حدیث آخری از انس ابن مالک خادم پیامبر (ص) آمده است: إن رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم لم یجمع له غذاء ولا عشاء من لحم و خبز إلا علی ضفف ( هیچگاه غذا و شام پیامبر از گوشت و نان تهیه نمی شد مگر انکه افراد دیگری هم سر سفره آمده و با او شریک شوند (یعنی حضرت غذای فاخر را به تنهایی نمی خورد)) صحیح ابن حبان ج۱۴ ، ص۲۷۴
آیا منظور از غذای نماز گزار و غذای پیامبر در این دو حدیث آنی است که نویسنده این مقاله ادعا کرده است؟
اما آنچه که به معنای ادرار شتر است غذا نیست بلکه غذی است. یعنی الف آن ممدوده نیست بلکه مقصوره است مانند کبری. ابن منظور می گوید که غذی با یاء مقصور به معنای ادرار شتر است( لسان العرب، ج۱۵، ص۱۲۰) حتی همین کلمه هم بسیار قدیمی است و در فرهنگ لغتهای معاصر عربی یافت نمی شود ( در حدی که من گشته ام) و مطمئنم یک در دوهزار عربها هم معنای غذی را نمی دانند و این کلمه فقط در کتابهای قدیمی و لغتنامه ها مانده است.خود عربها هم حتی تا همین امروز از غِذا استفاده می کنند. حال اگر می خواهید هم در نوشتن و هم در گفتار از کلمه غذی بپرهیزید می توانید مثل برخی از لهجه های محلی فارسی که این کلمه را سالم نگه داشته اند بگویید غِذا با غین مکسور. تغییر حرکت و مفتوح شدن غین در زبان مردم که نمونه های آن در خود واژه های فارسی هم زیاد است (مانند : گَمان و گُمان، و رویکَرد و رویکِرد) که دیگر تقصیر عربها نیست.
پس آنچه که به معنای ادرار شتر است غذی است نه غذا. خود عربها غذا می خورند و ما هم با خیال راحت غذا می خوریم. الف غذای ما که ممدوده است!
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمتی از حق را میگیرند و با قسمتی از باطل مخلوط میکنند و به هم میآمیزند. این جاست که شیطان بر دوستان خود چیره میشود و تنها آنان که مورد رحمت خدا بودند نجات مییابند(نهج البلاغه ، خطبه ی ۵۰)
شایعه را دشمن سفارش می دهد، منافق می سازد و نادان باور می کند (دکتر علی شریعتی)
بسم الله الرحمن الرحیم
لازم است در ابتدا بگویم اگرایرانی ها بدست حسنین (امام حسن و امام حسین)قتل عام شده بودند هرگز برای انتقام گیری از واقعه کربلا همراه مختار ثقفی قیام نمیکردند وبه کمک امام حسین(ع) نمیشتافتند
قسمتی از حق را میگیرند و با قسمتی از باطل مخلوط میکنند و به هم میآمیزند. این جاست که شیطان بر دوستان خود چیره میشود و تنها آنان که مورد رحمت خدا بودند نجات مییابند(نهج البلاغه ، خطبه ی ۵۰)
حضور امام حسن و امام حسین در جنگ علیه ایرانیان
هیچیک از منابع و مآخذ متقدم و معتبر[1] شیعی از حضور حسنین در فتوحات ایران، شام و یا آفریقا سخنی نگفتهاند. اما برخی از منابع اهل سنت از حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در بعضی از فتوحات آن هم در زمان خلفا (و نه زمان امام علی(ع)) خبر دادهاند که به عنوان نمونه
بسم الله الرحمن الرحیم
حات : «انسان ۲۵۰ ساله» شامل سخنرانی ها و مطالب دستنویس سید علی خامنه ای درباره زندگی سیاسی ـ مبارزاتی ائمه ، از پیش از انقلاب تا سال ۱۳۸۹ است. علت این نامگذاری بر روی زندگی ائمه، در مقدمه کتاب به تفصیل از بیانات ایشان آورده شده است. این کتاب شامل ۱۷ فصل است که نحوه چینش عناوین فصلها، به صورت ترتیب تاریخی زندگی ائمه (علیهم السلام)، از دوران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری (علیه السلام) است که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. محتوای این کتاب به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه (علیهم السلام) است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است؛ که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کلگرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال میکردند، ارائه میدهد. لذا آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان محترم با تاریخ زندگی ائمه، تنفس در فضای انسان ۲۵۰ ساله را دلنشین تر می کند.
بسم الله الرحمن الرحیم
از مشهورترین کتبی که در سده ی اخیر تالیف شده کتابی است که شادروان آقا
نجفی قوچانی با نام سیاحت غرب یا سرنوشت ارواح بعد از مرگ نگاشته است.
مرحوم قوچانی با اینکه یک روحانی بود اما همانند یک رمان نویس حرفه ای،به
شرح داستان خویش پس از مرگ خود می پردازد،و خواننده را با ترس ها و حوادثی
که پس از مرگ گریبانگیرش می شود آشنا می کند. نثر کتاب مانند دیگر کتاب
نجفی قوچانی «سیاحت شرق» که خود زیست نامه ی اوست،پخته و مشحون از تعبیرات و
اصطلاحات فقهی-فلسفی و حکمی است. قوچانی خود اهل ریاضت ها و سیر و سلوک
بوده است،و بعضی از این کتاب به عنوان مکاشفه ی او نام برده اند.اما بعضی
دیگر این ادعا را رد کرده و صرفا آن را داستانی تخیلی عنوان کرده اند که
نویسنده با استفاده از آیات و روایات و مسائلی که حکما گفته اند به نگاشتن
آن اقدام کرده است. کتاب قوچانی اینگونه آغاز می شود:
و من مُردم . . . پس دیدم ایستاده ام،و بیماری بدنی که داشتم
ندارم و تندرستم. خویشان من در اطرافم جنازه برایم گریه می کنند، و من از
گریه ی آنها اندوهگینم و به آنها می گویم نمرده ام،بلکه بیماری ام رفع شده
است! اما کسی به من گوش نمی کند… گویا مرا نمی بینند و صدای مرا نمی شنوند.
جنازه را بعد از غسل به قبرستان بردند، و من نیز جز مشیعین رفتم و در میان
آنها بعضی جانوران وحشی و درندگان از هر قبیل می دیدم،که از آنها وحشت
داشتم،اما دیگران از آنها وحشت نداشتند. ناگهان…
بسم الله الرحمن الرحیم
کلیپی بسیار زیبا از استاد پناهیان در مورد ملاقات و دیدار شخصی با امام زمان
(سخت است برای من اینکه ببینم مردم را وتورا نبینم و نشنوم از تو صدا و نجوای)
بسم الله الرحمن الرحیم
(از کشتی نوح تا کشتی امام حسین )
کلیپ بسیار زیبا از استاد رائفی پور در مورد نقد نگاه سکولاریسم و امپریالیسم که زاده صهیونیزم است و و شباهات هدایت و نجات حضرت نوح و امام حسین (ع)
(أین عمار)
کلیپ بسیار زیبا و دیدنی از مقام معظم رهبری در رابطه با فتنه ۸۸ و بصیرت در شناختن فتنه